Aamukasteessa
olemme viettäneet joulun jälkeen satuhierontahetkiä. Käytössä
meillä on ollut Sanna Tuovisen (2014) kirja “Satuhieronta - läsnäolevan
kosketuksen ja sadun taikaa”. Tuovisen mukaan satuhieronnolla tarkoitetaan satujen yhdistämistä kosketukseen ja kevyeen hierontaan. Satuhieronta on
rentoutumista ja rauhoittumista, läsnäoloa ilon ja leikin kautta. Jo syksyllä ensisijaiseksi tavoitteeksi ryhmässämme asetimme sosiaalisten taitojen tukemisen. Satuhieronnan
kautta opetellaankin juuri sosiaalisia taitoja, vahvistetaan itsetuntoa ja
rakennetaan luottamussuhteita. Satuhieronnan avulla luodaan rauhoittavia
hetkiä, joissa lapsi saa jakamatonta huomiota. (Tuovinen 2014, 12-13, 20.)
Olemme
suunnitelleet satuhierontahetket kirjasta valitsemamme yksittäisen sadun teeman
ympärille. Hetkeen on sisältynyt satuhieronnan lisäksi mm. aiheeseen liittyviä
ryhmäyttäviä leikkejä. Lapset ovat pitäneet hetkistä kovasti ja kuvaavatkin
satuhierontahetkiä seuraavasti:
"Satuhieronta
tarkoittaa sellaista hierontasatua. Hierotaan ja samalla luetaan. Oli
vuodenaika-satu ja leppäkerttusatu."
”Satuhieronta on tosi hauskaa, siinä
tulee muita leikkejä myös.”
”Vuodenaika-sadussa
haravoitiin, silitettiin, tehtiin lumiukkoja, hypättiin suureen lehtikasaan,
tehtiin lumilinna kaverin selkään.”
”Leppäkerttu-sadussa käveltiin,
tehtiin sadetta kaverin selkään
ja leppäkerttu meni äitin luo.”
ja leppäkerttu meni äitin luo.”
”Satuhieronta on kivaa, ku voi rentoutua.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos vierailusta :) Tervetuloa uudestaan!