maanantai 2. marraskuuta 2015

Leikin kautta oppiminen


Aamukasteessa jakaannutaan heti aamusta pienryhmiin, jossa aamupäivän toiminta tapahtuu. Pienryhmissä toimimalla jokaisen lapsen yksilölliset toiveet sekä toiminnan tavoitteet toteutuvat parhaiten. Leikkipäivänä vihreän ryhmän lapset olivat jakaantuneet osa leikkimään kotia ja osa leikkimään majaleikkiä. Silloin Viivi sai idean: "Nää lähtis nyt junalla Espanjaan!" Yhtäkkiä koko pienryhmä halusi matkustaa junalla Espanjaan. 

Kasvattajan yhtenä tehtävänä on omalla toiminnallaan kannustaa lapsia jatkamaan ja jalostamaan leikkiä heittäytyessään mukaan tai kysymällä lisäkysymyksiä.

Kasvattaja: "Missä teillä olisi se juna?"
"No se tulis tähän."
"Tulkaa auttamaan! Tehdään tähän iso juna."
"Konduktööri! Me tarvitaan sellanen!"
"Mie oon! Sopisko et tää istuis tässä?"
"Joo. Tai tässä jooko."



Kasvattaja: "Tarvitaanko matkustamiseen vielä jotain muuta?"
"Me tarvitaan lippuja."
"Minä teen niitä. (hakee sakset) Tarvii monta."
"Näissä on numeroita."
"Minkä numeron sie sait? Miulla on ykkönen."
"Voisko näihi kirjottaa myös kirjaimia?"
Kasvattaja: "Kyllä niihin voi. Minkä kirjaimen haluat?"
"Laita vaikka A."





Aamupäivän leikkituokiossa lapset harjoittelivat muun muassa:
Yhteistoiminnallisia taitoja
* oman vuoron odotus
* neuvottelu leikkirooleista 
* junan rakentaminen yhdessä.. 
Hienomotoriikkaa 
* leikkaaminen, kynän käyttö, piirtäminen..
 Matemaattisia käsitteitä ja muotoja 
* numeroidut liput, kirjainten ja numeroiden muodot..
Lisäksi keskustelua syntyi liikennekulttuurista
*voiko junaan mennä ikkunasta
 * saako junan penkeillä seisoa
* junassa voi syödä omia eväitä
 * mennäänkö Espanjaan junalla.. 

Leikin maailmassa lapsi oppii ympäröivästä maailmasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos vierailusta :) Tervetuloa uudestaan!